Wie is jouw doelgroep?
Waarom moet je weten wie jouw doelgroep is?
Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is omdat je op deze manier de meeste verkopen/leads zal realiseren. Over het algemeen is er maar één specifieke groep geïnteresseerd in jouw product of dienst. Aan deze groep zul je dan ook het meest verdienen omdat jij een behoefte bevredigd of een probleem oplost.
Hoe benader je jouw doelgroep
Benader jij de juiste doelgroep?
Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is zodat je die op de juiste manier kan benaderen. Wanneer jouw doelgroep bijvoorbeeld zakelijke klanten zijn dan benader je die op een andere manier dan jongeren. Je zult dan ook goed moeten onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevind. Als jouw doelgroep jongeren zijn tussen de 18 en 25 dan kan je (informele) social media goed gebruiken, wanneer jouw doelgroep zakelijke klanten zijn kan je bijvoorbeeld beter gebruik maken van LinkedIn en advertenties in vakbladen.
Hoe krijg je de juiste doelgroep naar je website?
Door jouw websitecontent aan te passen aan de groep die jij wil bereiken doe je al een goede stap in de richting van het bereiken van jouw doelgroep. Zo kan je nieuwsartikelen publiceren of blogs schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep vragen over heeft of meer over wil weten. Ook kan je jouw website promoten via wegen waar jouw doelgroep zich bevind.
Hoe weet je wie jouw doelgroep is?
Je weet vaak al voor dat je begint met het verkopen van jouw product of dienst wie jij wil benaderen, echter kan het zo zijn dat er binnen deze doelgroep helemaal geen vraag naar is of dat er een hele andere groep wordt benaderd. Voor dat je begint met het verkopen van jouw product of dienst moet je eerst veel en grondig onderzoek doen naar waar voor jou de kansen liggen.
Wil jij hulp bij het doen van doelgroeponderzoek of heb je andere vragen?