Waarom segmenteren?

Waarom segmenteren?

3 februari 2023 Nieuws 0

In een vorig blog hebben we jou verteld over je doelgroep. Hierin hebben we omschreven hoe je jouw doelgroep vindt en hoe je deze kan bereiken. 

In dit blog gaan we een stapje terug en gaan we het hebben over waarom segmenteren. 

Wat is segmenteren

Segmenteren is het opsplitsen van een markt in kleinere groepen (eventuele) kopers die hetzelfde gedrag vertonen of dezelfde voorkeuren hebben. Hierdoor kan je jouw producten en je marketingstrategie afstemmen op de wensen en de behoeften van deze groep. Doordat je dit zo goed kan afstemmen is de kans dat de groep eventuele kopers een aankoop doet groter omdat zij naar het product worden “gelokt”. 

Waar moet je op letten bij segmenteren

Er zijn vier voorwaarden waaraan jouw segment moet voldoen om winstgevend te zijn voor jouw bedrijf. 

  1. Het segment moet zich onderscheiden door bepaalde specifieke kenmerken. 
  2. Het marktsegment moet groot genoeg zijn, er moeten dus genoeg potentiële klanten zijn die de aanschaf overwegen. 
  3. Het segment moet goed te bereiken zijn via een promotie- en distributiestrategie. De potentiële klant moet te bereiken zijn via bijvoorbeeld een specifieke social media en de producten moeten gedistribueerd worden op plaatsen waar de potentiële klant zich bevind. Dit kan zowel online als offline zijn. 
  4. Als laatste moeten de potentiële kopers binnen het segment positief reageren op de marketingactiviteiten die worden uitgezet door jouw bedrijf. 

Wanneer het segment aan een van deze vier criteria niet voldoet, is de kans groot dat het segment niet winstgevend genoeg is voor jouw bedrijf. 

Waarom moet je segmenteren? 

Er zijn drie redenen waarom men kan segmenteren. 

  1. Heterogene markten. Geen een consument is hetzelfde. Elke consument heeft haar eigen wensen en behoeften. Daarom 
  2. Toenemende concurrentie. Er komen steeds meer bedrijven bij. Hierdoor is de kans aanwezig dat verschillende bedrijven dezelfde producten verkopen. Om je te onderscheiden van de concurrent kun je kiezen voor een andere marktbenadering en consumenten een bepaald inzicht te geven die de concurrent niet geeft. 
  3. Marktsegmentatie is verbonden met het marketingconcept. Zoals hierboven uitgelegd, onderscheid je bij segmenteren een totale markt in kleinere groepen eventuele kopers met eigen wensen en behoeften. Dit is ideaal om op in te kunnen spelen met je marketingconcept. Hierdoor kan je jouw marketingactiviteiten zo afstemmen dat ze aansluiten bij de wensen en behoeften van eventuele kopers.