SEO vs SEA

SEO vs SEA

9 oktober 2021 Nieuws 0

Waar doe jij je voordeel mee?

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, of te wel het adverteren in een zoekmachine. Hierdoor kom jij bovenaan te staan wanneer mensen een zoekopdracht in Google invoeren dat matcht met jouw advertentie. 

Verschil SEA en SEO

SEA is dus het adverteren in een zoekmachine, SEO is het optimaliseren van jouw website om bovenaan in de organische zoekresultaten te komen. 

Er zijn een aantal duidelijke verschillen:

  • SEA is voor de korte termijn en SEO voor de langere termijn
  • Voor SEA moet je investeren in advertenties terwijl SEO gratis is
  • Bij SEA heb je snel resultaat, je advertentie is snel te vinden in Google nadat je hem online hebt staan. Bij SEO pas jij je website aan en de content die daarop te vinden is, Google moet jouw website scannen en daarom duurt het langer voor je goed in de organische resultaten te vinden bent. 

Waarom SEA?

SEA kan bijvoorbeeld de perfecte manier zijn om een tijdelijke actie te promoten in Google. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘sneakers’ en jij hebt een aanbieding dan is het voor de bezoeker aantrekkelijk om snel op de advertentie te klikken want je staat bovenaan en je bied iets wat zij zoeken. 

Hoe pas je SEA toe?

Om SEA te kunnen toepassen maak je een advertentie aan in Google Ads. Je vult de zoektermen in waar jij op gevonden wil worden en je bied een bedrag op deze termen, het bedrag gaat per klik. Het bedrag maakt niet uit, dat wil zeggen diegene die het meeste biedt komt niet gelijk bovenaan. Het gaat om hoe goed je advertentie is opgebouwd. Vervolgens schrijf je een advertentietekst die er voor zorgt dat mensen worden overtuigd om op jouw advertentie te klikken. Het beste is om een landingspagina te hebben, dit is een aparte pagina waar alleen mensen naar toe worden geleid die op de advertentie klikken. Nu weet je het verschil SEO vs SEA.

Wil je vrijblijvend advies hoe jij SEA vs SEO kan inzetten?