Het belang van een marketingstrategie
Bij een marketingstrategie maak je verschil tussen waar en hoe. De waar vraag gaat over jouw doelgroep. Wanneer je meer wil weten over wat je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken vind je in dit artikel. De hoe vraag gaat over jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrenten. In de marketing wordt dit het verdedigbaar concurrentie voordeel genoemd; dit zijn voordelen die jij hebt ten opzichte van jouw concurrent die zij niet zomaar kunnen overnemen omdat dit bijvoorbeeld technisch niet mogelijk is of omdat je hier veel kennis voor moet hebben.
Waarom een marketingstrategie?
Een marketingstrategie zorgt ervoor dat jouw marketingactiviteiten passen bij jouw doelgroep en het zorgt voor een structuur. Je wilt immers toch niet dat je veel tijd en geld stopt in jouw marketing maar er vervolgens geen winst van komt? Met een marketingstrategie stem jij jouw marketinguitingen perfect af op de wensen en behoeften van jouw klant. Hierdoor zullen ze sneller bij jouw bedrijf een product of dienst aanschaffen.
Waaruit bestaat een marketingstrategie?
Een marketingstrategie bestaat uit een interne, externe en een SWOT analyse.
In de interne analyse zet je alle doelen en jouw sterke en zwakke punten van de onderneming.
De externe analyse bestaat uit een afnemersanalyse, concurrentieanalyse, bedrijfstakanalyse en eventueel een distributieanalyse
Afnemersanalyse van je strategie: waar zitten jouw afnemers en hoe bereik je deze?
Concurrentie analyse: wie zijn jouw concurrenten en waarmee onderscheiden zij zich.
Bedrijfstakanalyse: wat is het imago van de bedrijfstak en wat is de gevoeligheid hiervan.
Distributieanalyse: wie distribueert jouw producten, rol van de retailer.
Dit klinkt niet veel maar je zult zien dat het veel tijd kost als je er mee bezig gaat.
Een SWOT analyse staat voor Strengths (sterkten), Weakness (zwakten), Oppertunities (kansen), Threats (bedreigingen).
Tot slot, er zijn verschillende marketingstrategie modellen die je kan toepassen voor je marketingstrategie.
Wil jij marketing ondersteuning bij het maken van een strategisch marketingplan? Ga dan naar de contactpagina en ontdek de mogelijkheden.